Home » » SEBAB MAT SYABUN TAK LAYAK JADI AHLI MAJLIS SYURA.... HANYA LAYAK JADI AJK PASMA !!!

SEBAB MAT SYABUN TAK LAYAK JADI AHLI MAJLIS SYURA.... HANYA LAYAK JADI AJK PASMA !!!

Written By Unknown on Sunday 7 September 2014 | 00:37


Heh! Ini satu lagi pelajaran dan pendidikan mengenai Perlembagaan PAS yang perlu diketahui oleh semua ahli PAS termasuk diperingkat kepimpinan PAS tu sendiri.

Jika sebelum ini, Si Mat Syabun tu dakwa kononnya dia sendiri tak tau PAS Pusat hantar 3 nama calon Menteri Besar Selangor untuk dipertimbangkan oleh Sultan.

Hakikatnya, biarpun Si Mat Syabun merupakan Timbalan Presiden PAS, namun dia bukan anggota Majlis Syura. Maka sebab itu dia tak tau mengenai keputusan tersebut.

Perkara itu telah pun dijelaskan oleh Setiausaha Majlis Syura PAS dalam satu kenyataan yang disiarkan sebelum ini. (Klik Sini). Jadi tak pelik kenapa Si Mat Syabun tu tak tau.

Tinggal lagi persoalannya, kenapa Si Mat Syabun tu tak layak menjadi anggota Majlis Syura walaupun dia merupakan Timbalan Presiden PAS? Nah! Ini sebabnya.

Dalam Perlembagaan PAS, Bab 3 Fasal 8 kurungan 3 menjelaskan mengenai Majlis Syura Ulama menyatakan bahawa kelayakan seorang Ahli Majlis Syura adalah seperti berikut;
Seseorang yang hendak dilantik menjadi Ahli Majlis Syura ‘Ulamak itu hendaklah seseorang yang mengetahui masalah-masalah pokok (AL-USUL) dalam syariat Islam dan hukum-hukumnya atau/dan dapat merujuk masalah-masalah itu kepada al-Quran, as-Sunnah, Ijmak dan Qias dengan faham akan maksud dan maknanya yang muktabar dan hendaklah seorang yang adil yakni tidak melakukan dosa besar atau terus menerus melakukan dosa kecil dan hendaklah terpelihara maruahnya serta hendaklah seorang ahli PAS.
Dari kenyataan yang termaktub dalam Perlembagaan PAS tu memang jelas Si Mat Syabun tu tak layak nak menjadi seorang Anggota Majlis Syura atas beberapa alasan.

Pertama, dia bukan seorang yang mengetahui Al-Usul dalam Syariat Islam dan hukum - hukumnya. Selama ini pun, Si Mat Syabun tu suka melanggar syariat Islam tu sendiri.

Kedua, Si Mat Syabun tu sendiri tak pernah merujuk sebarang masalah yang timbul berdasarkan kepada nas Al-Qur'an, As-Sunnah, Ijmak atau Qias yang berkaitan.

Kalau kita dengar ceramah dia pun, semuanya main ikut sedap mulut dia je bercakap. Mana ada dia rujuk kepada Al-Qur'an. Setakat memaki hamun orang je kerja dia.

Dan Ketiga, Si Mat Syabun tu bukan seorang yang Adil yakni seorang yang tidak melakukan dosa besar atau terus menerus melakukan dosa kecil.

Malah maruah diri sendiri pun tak mampu dipelihara apabila dia pernah ditangkap berkhalwat sebelum ini. Dan perkara itu disahkan secara tak lansung oleh PAS.

Jadi, tak payah la lepas ni ada pulak Mangkuk Ayun nak pertikaikan kenapa Si Mat Syabun tu tak layak menganggotai Majlis Syura. Semuanya ada dalam buku Perlembagaan PAS. Kalau diorang tak puas hati, pergi bakar je buku tu dan masuk parti lain!!!
Share this article :

0 comments:

Post a Comment



 
Support : Your Link | Your Link | Your Link
Copyright © 2013. Memo Untuk Bangsa - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Modified by CaraGampang.Com
Proudly powered by Blogger